معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ملاک سنجش مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی تخصص است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، دکتر حامد باقری فراهانی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی در آیین معارفه سرپرست جدید واحد استانی کرمان، اظهار داشت: ساختار این دانشگاه کاملا منطبق بر اصل ۴۴ قانون اساسی است و دولت به مدیریت منابع موجود در کشور روی آورده و مؤلفه محتوای دانشگاه از مهمترین موضوعات است که مدرسان دانشگاه نقش مهمی دارند، ما در حال حاضر در اداره آموزش های علمی کاربردی نیازمند افرادی هستیم که خودشان بازار کار رشته مورد تدریس را بشناسند و مدرک را ملاک قرار نداده ایم.
وی افزود: در حال حاضر ۲ هزار مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی داریم که بدون توجه به مدرک تحصیلی، علم و تجربه آنها برای ما مهم است و بازار کار را خوب می شناسند، بنابر این عدم توجه به این افراد، انتقال مهارت شغلی را دچار لطمه می کند.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: آنچه در دانشگاه های دیگر مورد آرزو است، در مراکز آموزش علمی کاربردی با ارتباط صنعت و دانشگاه قابل تحقق است که اگر در حین علم آموزی این دو مقوله از هم جدا شوند، خیانت به علم و انحراف از هدف گذاری واقعی ایجاد مراکز آموزش کاربردی است.
دکتر باقری فراهانی ، مدیریت منابع را از ویژگی‌های شاخص دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی برشمرد و اظهار داشت: مدل مدیریت منابع اصولی، در این دانشگاه حاکم است.
وی درباره بُعد محتوایی مراکز آموزش علمی کاربردی عنوان کرد: کیفیت با حذف تعدادی از مراکز آموزشی یا با کم و زیاد کردن دانشجو ایجاد نمی‌شود، بلکه باید آنالیز برنامه صحیح برای ایجاد شغل انجام می شود و برنامه درسی نیز متناسب با آن تعریف می شود.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: داشتن تجربه و توانمندی در انتقال دانش شغلی از مولفه‌های پذیرش مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی است، بنابراین ارتباط بین صنعت و دانشگاه در این موسسات آموزشی به ‌واسطه اینکه خود صنعت این مراکز را راه‌اندازی کرده‌اند، از همان ابتدا وجود دارد و نباید آموزش را از صنعت جدا کرد.
وی با بیان اینکه مراکز آموزش علمی کاربردی باید پیشران توسعه صنایع باشند، گفت: با سیاست‌هایی در سنوات گذشته مواجه بودیم که منجر به کاهش جمعیت دانشجویی در مراکز آموزش علمی کاربردی شد، باید تلاش کنیم که تا پنج سال آینده حدود ۴۰ مرکز مهارتی در سطح استان داشته باشیم.
دکتر باقری فراهانی افزود: دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی رویکرد نیازآفرینی را در پیش گرفته است، باید از هم‌اکنون آموزش شغل‌هایی که در آینده پیش بینی می‌شود را در کشور راه اندازی کرده و آموزش را شروع کنیم.
وی تاکید کرد: با توجه به ارتباط دانشگاه جامع علمی کاربردی با صنعت، از مسیر فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، می‌توانیم در توسعه کشور نقش موثری داشته باشیم، بنابراین کسب و کارهای خانگی، مراکز نوآورانه و فناورانه و آموزش‌های کوتاه مدت را راه‌اندازی کرده ایم.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: بانوان نیز باید توانمند شوند و بتوانند تامین معاش کنند بی شک تاثیرات مثبتی خواهد داشت که تفاهم نامه ای درخصوص راه اندازی کسب و کارهای خانگی را با معاونت امور بانوان ریاست جمهوری منعقد کرده ایم.
دکتر باقری فراهانی تصریح کرد: چرخه اقتصادی ما از آموزش صرف رسمی به سمت مراکز نوآوری و درآمدزایی در مراکز علمی کاربردی و آموزش های کوتاه مدت حرکت می کند.
وی با بیان اینکه حمایت های محلی هم در توسعه مراکز آموزش علمی کاربردی بسیار لازم است خاطر نشان کرد: ما هم در خصوص تامین نیرو و هزینه های مالی کمک خواهیم کرد ضمن اینکه اسناد آمایش استان ها و دانشگاه جامع علمی کاربردی را تدوین کرده ایم که می تواند تحولی بنیادین در این مجموعه ایجاد کند و لازم است در توسعه استان کرمان نیز دانشگاه نقش پذیر باشد، بخصوص در گردشگری که بسیار می تواند کار ساز باشد.
دکتر باقری فراهانی با تبیین وجه تمایز دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر مراکز آموزشی تاکید کرد: این مراکز با هدف تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار پا به عرصه گذاشتند و ارتقاء فناوری در تمام فرایندهای کاری و آموزشی از دیگر برجستگی‌های این مراکز می‌تواند باشد.
وی با اشاره به راه اندازی خانه های خلاق در دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مجوز ۱۱ خانه خلاق از معاونت علمی ریاست جمهوری گرفته شده که سه خانه در مراحل نهایی راه اندازی است و امیدواریم تا پایان سال جاری فعالیت خود را آغاز کنند تا شرکت های دانش بنیان در آنها راه اندازی شود.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: حدود ۹۰۰ برنامه درسی مقطع دار و ۸۰۰ برنامه کوتاه مدت داریم که در مدت ۹ ماهه اخیر، ۱۲۰ برنامه جدید بر اساس نیازآفرینی در حوزه تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات طراحی شده که از مهرماه امسال دانشجو می پذیرد.
در ادامه این مراسم ، دکتر حسین مهرابی معاون اقتصادی استاندار کرمان اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند نقش موثری در ارتباط با صنعت داشته باشد.
دکتر مهرابی با بیان این مطلب افزود: دانشگاه ها باید بر مهارت های کاربردی تمرکز داشته باشند و ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار مهم است، گرچه سخت است که تقاضای اجتماعی برای مدرک را کاهش بدهید و به سمت مهارت سوق دهید و راه درازی برای رشد این عرصه در پیش است. بنابراین باید علم و کاربرد علم را با هم پیوند بزنیم که دراین عرصه تلاش های خوبی انجام شده است.
وی تاکید کرد: اولویت دانشگاه جامع علمی کاربردی باید حفظ کیفیت آموزشی و پرورش مهندس و تکنسین و کاردان باشد.
دکتر مهرابی افزود: در استان کرمان، در حوزه صنعت کمبود نیروی کار ماهر داریم و کاملا مشخص است که ارتباط دانشگاه و صنعت خوب و موثر نبوده است که باید یک بازنگری در این مسیر انجام شود.
معاون اقتصادی استانداری کرمان در ادامه گفت: در حوزه معدن و صنایع پایین دستی مس ، هنوز رشته دانشگاهی وجود ندارد، با توجه به اینکه صنعت مس یک صنعت روبه رو رشد است و باید این رشته دانشگاهی در مراکزی راه اندازی شود و شرکت ملی مس هم اعلام آمادگی در این عرصه کرده است تا توسعه مس و صنایع پاییین دستی مس در کرمان رخ دهد.
وی به فرو منگنز مس اشاره کرد و گفت: این عنصر مس بسیار پر کاربرد است که می تواند زمینه های اشتغال بسیاری را ایجاد کند، بنابر این درخواست ما این است که جذب تعدادی نیروی قراردادی برای دانشگاه جامع علمی کاربردی را هم در دستور کار قرار دهید تا به صورت متمرکز در این عرصه تلاش و کار انجام شود.
در ابتدای این مراسم نیز دکتر مسعود ایرانمنش سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان اظهار داشت: با صنعت بیگانه نیستم و به مثمرثمر بودن دوره‌های مهارتی نیز واقف هستم.
دکتر ایرانمنش، بر تعامل با دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی، بروز کردن برنامه ها و توانمند کردن مراکز آموزشی استان تاکید کرد و نظارت بر فعالیت های آموزشی برای حفظ کیفیت را از جمله برنامه های خود دانست.
وی بیان کرد: براساس ارزیابی که از حدود ۱۰۰ واحد تولید در استان انجام دادیم، دریافتیم که نداشتن نیروی تکنسین ماهر از مهمترین معضلات صنایع تولیدی کرمان بوده است.
دکتر ایرانمنش افزود: در کشور لازم بود که برای کاربردی کردن انواع علوم، گام های بلندی برداشته شود و دانشگاه جامع علمی کاربردی سعی کرده است تا قدم هایی در جهت پر کردن این خلاء بردارد.
وی با بیان اینکه ضرورت تربیت نیروهای ماهر قابل لمس است‌ خاطر نشان کرد: نظارت کافی برای حفظ کیفیت آموزش باید داشته باشیم تا بتوانیم علم و صنعت را باهم همراه و همگام سازیم.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان بیان کرد: در این دانشگاه ، پویایی، کوتاه بودن دوره ها و حذف موارد غیرضروری در برنامه ریزی آموزشی به خوبی انجام شده است.
در ادامه این مراسم، دکتر محسن شمسی رئیس سابق واحد استانی کرمان گفت: حفظ کیفیت در پرورش مهندس و تکنیسین کاردان از اولویت ها و سیاست های مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده است، اگر با نخبگان صحبت کنیم، اعلام می کنند که امکانات واقعی در اختیار من قرار داده نشده است.
دکتر شمسی با بیان اینکه علت خروج نخبگان از کشور، نبود امکانات و تجهیزات واقعی است، گفت: ما در عرصه دانش بنیانی در تولید و اشتغال باید نخبگان و دانشمندان را در کارگاه هایی مجهز مستقر کرده و امکانات لازم و به روز را در اختیار آنها قرار دهیم زیرا ما، هم به استاد، هم محیط کار و هم دانشجوی خوب نیاز داریم تا بتوانیم دانش بنیانی را در نقطه اوج پیش ببریم.
وی افزود: در کنار آموزش های علمی باید پروژه های تحقیقاتی نیز با تجهیز کارگاه ها در کنار این نوع آموزش، دوره های کوتاه مدت هم باید جدی گرفته شود، زیرا بسیار درآمد زا و اشتغال زا هستند، بنابر این باید به این نوع دوره ها نیز توجه ویژه کرد.
گفتنی است در این مراسم علاوه بر معاون اقتصادی استاندار، امام جمعه موقت کرمان، رؤسای دانشگاهها، مدیران اجرایی، شهردار منطقه یک کرمان و رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان کرمان نیز حضور داشتند.

لینک و کد خبر:۶۲۷۲۳

اعلام فراخوان جذب امریه سربازی

مقاله قبلی

برگزاری همایش فن بیان و سخنوری

مقاله بعدی